Strategisk revision – Ett andra omdöme

När en ny strategi utformas i ett företag eller en ny ledning trätt till och avser att se över strategin, kan det ibland vara meningsfullt att först göra en översyn av gällande strategier, en strategisk revision.

Detta innebär att vi som konsulter på ett neutralt sätt granskar och utvärderar gällande strategier och därefter ger vår uppfattning om vad vi tycker är bra, mindre bra och vad som behöver förändras samt om strategiprocessen bör sättas igång och i så fall hur den bör utformas.

Många gångar kan en strategisk revision ge en bekräftelse på att mycket av det som görs är riktigt, vilket normal blir en bra försäkring för företagsledningen.

Vill du ha en presentation av hur en strategisk revision av ditt företag skulle kunna utformas, anpassas till din verksamhet och marknad, så kommer vi gärna och gör det utan åtaganden från din sida. Klicka här om du vill att vi ska komma överens om ett datum för ett möte.

Beroende på var ett företag befinner sig i sin utveckling, kan det vara av värde att få ett andra omdöme om var man befinner sig, vart man är på väg och vart men bör vara på väg. Lagerkvist & Partners produkt ”Ett Andra Omdöme” bygger på att man utgår från frågan ”Vad ska vi göra med vårt företag?” och från kundens fråga ”Vad ska vi göra med vårt företag i framtiden, på kort sikt och på lång sikt?”.

Vi gör en utifrån- och in-analys av företagets omvärld, förutsättningar, hittillsvarande utveckling, strategier, konkurrenter o.s.v. och kommer fram till ett andra omdöme vad avser hot och möjligheter som finns i företagets omvärld och inne i företaget samt vilka styrkor som måste utnyttjas för att företaget ska överleva och utvecklas på sikt.

Normalt utformas projektet ”Ett Andra Omdöme” på så sätt att ett fåtal personer i företaget, förutom du som vd, är involverade. Normalt rör det sig om styrelse, och/eller styrelseordförande samt möjligen några i ledningen.

Hela upplägget bygger på att man kommit utifrån och in, d.v.s. att analysen baserar sig på externa faktorer och upplysningar. Den bild som vi som konsulter tar fram matchas sedan med den bild som företaget har av sig självt och de strategier man har utformat etc.

I många av dessa projekt, har företagen medvetet valt att inte ge oss, som konsulter, någon information för att vi på så vis ska vara fristående från företagets egen perception av sin omgivning och verklighet.

Resultatet är normalt att 50 – 80 procent av vad företaget gör bekräftas medan det vid 20- 50 procent av fallen kan inträffa att vi har marginella eller starka synpunkter på det som görs eller inte görs.

Bekräftelsen av att mycket av det man gör är rätt har visat sig ha ett stort värde för företagen. Det stärker ledningens självförtroende och de kan ”köra” hårdare och mer målmedvetet än de annars vågat göra.

Om du vill ha en presentation av hur ”Ett Andra Omdöme” för ditt företag skulle kunna utformas klicka här, så försöker vi finna en lämplig tid för en presentation.