Nya marknader/varumärkesstrategi/IT-strategier

Nya marknader

Lagerkvist & Partners etablering i Santiago de Chile 1990, i Sydafrika 1995, i Kina 1996, i Kroatien 1998 och i övriga Centraleuropa, CIS etc. är exempel på hur vi stött och hjälpt våra kunder in på nya marknader. Nu är vi också lokalt etablerade på samtliga marknader där vi verkar.

Ofta är frågeställningarna:

  • Ska vi gå in på en ny marknad, där vi inte är etablerade?
  • Hur och när ska vi gå in?
  • Ska det ske genom organisk tillväxt, förvärv, samriskbolag eller på annat sätt?
  • Ska vi expandera i regioner och länder där vi redan är etablerade?

Dessa och många andra frågor angående etableringar och expansion har vi arbetat med på de flesta av världens marknader.

Om du vill ha mer information, klicka här.

Varumärkesstrategi

Det talas mycket om strategier och varumärkesstrategier, vård av varumärken och vikten av att ha starka varumärken. Samtidigt tar Private Label marknadsandelar inom många segment främst på konsumentmarknaderna.

Det är få konsulter, har vi lärt oss, som har en totalbild av varumärkesstrategierna, d.v.s. hur man ska hantera sina varumärken, vilken strategi man ska välja, ska man bygga varumärken eller satsa på att vara underleverantör till Private Label.

Detta är svåra frågor, där det framför allt gäller att ha en total överblick, så att det inte går fel i detaljerna. Vi har genomfört många projekt av det här slaget med gott resultat.

Vill du ha en presentation, klicka här.

IT-Strategi

Alla skulle syssla med IT-frågor under den s.k. IT-boomen. Realiteten är dock att IT eller ICT (Information Communication Technology) växer och kommer att fortsätta att växa, som en allt mer integrerad del i många företags verksamheter, även om IT-boomen är över.

Valet av IT-strategi är inte primärt ett val av systemlösning utan snarare att bestämma vad man vill åstadkomma och uppnå, vilka verktyg som finns till hands, vad man ska göra för att inte låsa in sig inför framtiden.

Startar man inte med dessa grundläggande strategiska frågor, kan det kosta företaget stora och onödiga investeringar. Hur många s.k. affärssystem har inte varit felaktiga eller onödiga investeringar? Det är åtminstone vår erfarenhet.

Vill du ha en presentation? Klicka här.